قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند تا زنده هستید، تکلیفتان را برای اهدای‌عضو مشخص کنید دستگیری اعضای باند گروگان‌گیری اتباع خارجی در تهران ۱۰ راهکار برای به حداکثر رساندن کالری‌سوزی در ۳۰ دقیقه خوراکی‌های سالمی که می‌توانید جایگزین نان کنید نحوه مصرف برگه زردآلو برای یبوست | طبع قیسی خشک گرم است یا سرد نقش مهم تغذیه در تکامل دندان‌ها ۷ دلیل احساس تشنگی مداوم اعمال قانون۱۴۷۸دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد|۵۳نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (یکم خرداد ماه ۱۴۰۳) کندی حرکت در میدان جمهوری به سمت میدان جهاد در مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

لزوم جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام برای پیشگیری از گسترش تب کنگو

  • کد خبر: ۱۹۷۶۲۴
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
لزوم جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام برای پیشگیری از گسترش تب کنگو
یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: یکی از دلایل اصلی ابتلا به تب کنگو، کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه است.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین مانور زیستی بیماری تب کریمه کنگو در پنج شهرستان خراسان رضوی اجرا و ارتباط تصویری آن با حضور محمد زهدی، معاون امنیتی استاندار خراسان رضوی، هاشم جنگی مدیر کل پدافند غیر عامل استان خراسان رضوی، فریده مددی متخصص بیماری‌های عفونی صبح امروز (پنجشنبه ۹ آذرماه) در سالن شهید سلیمانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

دکتر فریده مددی متخصص بیماری‌های عفونی در این نشست گفت: یکی از دلایل اصلی ابتلا به تب کنگو، کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه است، که در وهله اول باید جلوی این قضیه گرفته شود.

مددی متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان قائم و شریعتی در نشست رزمایش در خصوص تب کنگو افزود: اگر در کشتارگاه‌ها موارد مشکوکی دیده شدند نباید گوشت این دام‌ها وارد بازار گردند و باید بررسی شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: باید دام‌ها را دو هفته در دمای ۴ تا ۶ درجه نگه داریم اکثر مواردی که مبتلا به این بیماری شده‌اند مربوط به کشتار غیر مجاز است که باعث شیوع این بیماری می‌شود.

وی تاکید کرد: آگاه‌سازی مردم به خصوص کادر درمان باید در اولویت قرار گیرد. خوشبختانه کادر درمان نسبت به مسائل ایمنی از جمله قرنطینه و ایزوله کردن آگاهی دارند و در این زمینه مشکلی نداریم.

مددی در پایان بیان کرد:  متاسفانه این بیماری بسیار سریع از طریق تماس منتقل می‌شود و علامتی ندارد وقتی دام علامت داشته باشه شاید شک بکنیم، اما خیلی از دام‌ها تا یک الی دو هفته هیچ علامتی ندارند، اما با برخورد صحیح و رعایت پروتکل‌ها می‌توانیم جلوی گسترش بیماری را بگیریم.

مدیر پدافند غیر عامل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که منبع آن کنه‌های آلوده است و فصل این بیماری فصل گرما هست و در حال حاضر بسیار کم است و مطلقا نباید در این فصل شاهد این بیماری باشیم.

دکتر رحمتی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز نیز در خصوص تب کریمه کنگو بیان کرد: این مانور با تدبیر سازمان پدافند غیر عامل استانداری خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دامپزشکی استان و اعضای قرارگاه پدافند زیستی صورت گرفته است. هدف از این رزمایش تمرین و آمادگی و افزایش همکاری بین ارگان‌ها است.

وی ادامه داد: مانور زیستی بیماری کریمه کنگو در استان در پنج شهرستان در حال اجرا است. هدف مانور تمرین، برای آمادگی بیشتر است تا بتوانیم خدمات علمی و درمانی‌مان را به موقع انجام بدهیم.

جانشین رئیس دانشگاه در قرارگاه پدافند زیستی استان توضیح داد: این بیماری با مدد دانشمندانی که در حوزه استان و کشور داریم کنترل شده است و مانور، اقدامی پیشگیرانه جهت جلوگیری از حمله بیوتروریسم دشمن است.

در ادامه هاشم جنگی، مدیرکل پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی گفت: این رزمایش در استان به جهت آمادگی و هم افزایی و توانمندسازی مدیران دستگاه‌های اجرایی به جهت آمادگی برای تهدیدات زیستی برگزار شد.

جنگی در خصوص رزمایش تب کریمه کنگو گفت: در ۶ حوزه زیستی تهدیداتی وجود دارد که شامل انسان، طیور، دام، آبزیان، نباتات، غذا و دارو و منابع طبیعی آبخیزداری است.

وی ادامه داد: این رزمایش از ۷ صبح به جهت مهار بیماری تب کریمه کنگو یا سی سی اچ اف که از دام به انسان منتقل می‌شود برگزار شد.

 دبیر شورای پدافند غیر عامل استان بیان کرد: این رزمایش در ۵ شهرستان نیشابور، سرخس، سبزوار، تربت جام و چناران برگزار شد.

جنگی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت و جایگاه استان خراسان رضوی و مرز‌های مشترک با افغانستان و پاکستان و شیوع تب کریمه کنگو در هرات و لاهور، برگزاری این رزمایش به جهت آمادگی نیاز بود.

وی در پایان ضمن تشکر از دستگاه‌های ذی ربط بیان کرد: ما با رفع نقاط ضعف برای شرایط حقیقی آمادگی کاملی خواهیم داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->